تبلیغات
حکیم الهی

حکیم الهی
بزرگترین مرجع دانلود آثار آیت الله العظمی محمد صادقی تهرانی 

97be83936793352fad35807f0

مشورت و حل اختلافات

وَالَّذِینَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَىٰ بَیْنَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ

و کسانی که (ندای) پروردگارشان را پاسخ مثبت داده و نماز بر پا داشته و کارشان در میانشان مشورت است و از آنچه روزیشان داده‌ایم انفاق می‌کنند(42:38)

.

.

شورى از (شارا العسل) است كه بیرون كردن عسل خالص است از جایگاهش كه احیاناً آمیزه‏اى از عسل و غیر آن است. بر این مبنا خلاصه و حاصل رأى اسلامى در موارد نیاز، هم چون عسلى است كه به گونه‏اى خالص از جایگاه‏هاى گونانگون برگرفته مى‏شود. اختلاف آراء و نظرات مؤمنان نیز كه حداقل میان كامل و كاملتر است، در صورت مشورت و هم فكرى بر مبناى عقل ایمانى و به ویژه قرآن و سنت قطعیه، برطرف مى‏گردد و رأیشان یگانه مى‏شود و اگر هم، هم رأى نبودند اكثریت قاطع از مؤمنین دانا و برازنده محور كلّى خواهد بود. و حال این «امرهم» چیست؟

آیا امر شخصى است یا مهم‏تر یعنى امر اجتماعى است، اجتماعى كوچك یا اجتماعى بزرگ اسلامى؟ پاسخ این است: كه «هم» كه تمامى مؤمنان را در بر دارد، امر یعنى كارشان را چه از نظر علمى و عقیدتى و عملى و چه فردى و اجتماعى كلیت مى‏دهد. بر این مبنا مثلث «امرهم» این جا مراد است به ویژه امر فتوى در بعد مرجعیت تقلید و هم چنان امر سیاست در بعد انتخاب زمامداران. كه هر دو امر مخصوص ویژگانى از مؤمنانى بسیار دانا در امورى مشورتى مى‏باشد.

و چنان كه گفتیم این مشورت در امور بدیهى همگانى نیست بلكه درامورى است كه همین مؤمنان در آن اختلافاتى دارند كه براى هر فرد قابل تكمیل صددرصد رأى نیست بلكه این عقول ایمانى جمعى است كه رأى شایسته فرد را با افزون كردن آراء دیگر شایستگان، یا وحدت مى‏بخشد و یا با اختلافاتى كم، اكثریت آراء را محور پیروى مسلمانان قرار مى‏دهد. چنان كه در اشاره آیاتى و در نصّ روایاتى وارد است، حتى خدا با مؤمنان اعم از رسولان و غیرشان احیاناً مشورت مى‏كند كه تبعاً این مشورت ربانى براى تشجیع آنان است كه در صورت خطایشان رهبرى شوند، و در صورت نقص كامل گردند كه تنها وحى الهى در كل جریانات مورد پیروى مؤمنان است و بس.

مثلًا در درجه نخستین، شورى مؤمنان با یكدیگر مشورت با رسول گرامى و امامان معصوم است و در غیاب این بزرگواران مشورت با نصوص و ظواهر قرآن است كه این مشورت نخست یا فردى است كه آیات قرآن را بتدون هیچ گونه تحمیلى بفهمد و سپس مشورت با قرآن مداران مى‏باشد كه اگررأى شخصى نقصانى داشته باشد این نقصان نیز برطرف شود و بر محور آیاتى مانند" و اعتمصوا بحبل اللَّه جمیع الحمد لله و لا تفرقوا"- و نه حبلی اللَّه و حبال اللَّه- تمهید لكه تنها قرآن است و چنان كه خدا یكى است وحى ربانى آخرین نیز یكى است. در اینجا عصمت گرفتن به وسیله قرآن براى تمامى مؤمنان عصمت گرفتن علمى است و در بعد عصمت علمى مانند سایر عصمت‏ها كه ویژه معصومان است این عصمت وحدت دارد تا از وحشت و معركه آراء گوناگون عالمان كه مسندشان ادله‏اى دیگر بجز از قرآن است، و یا تحمیلاتى دانسته و یا نادانسته بر قرآن میكنند، دور شوند. بر این مبنا، شور مؤمنان، هم در امور شخصى و هم در اجتماعاتى ایمانى و هم در كل مؤمنان، در امور اختلافى، آنان را از اختلافات و نارسى‏ها نجات مى‏دهد و آنان را چه درامور شرعى مانند عقاید و احكام و چه در سیاست شرعى راه گشاست.

میان علم و تقوا در كسانى كه بایستى مشورت كنند به ویژه در مشورت‏هاى عام‏البلوى‏ و گسترده جایگاه تقوا برتر و رفیع‏تر از جایگاه علم است. بنابراین، اگر شور كنندگان همگانى عالم و با تقوا باشند، عالم متقى‏تر برتر است از عالمى كه داراى تقواى كمتر است، حتى اگر علم عالم با تقواتر كمتر از علم عالم دیگر كه تقوایش كمتر است، باشد. چنان كه در باب اجتهاد در تقلید مفصلًا بحث كردیم.

در مورد اختلاف نظرها پس از شورى، رأى اكثریت باید مورد تبعیت قرار گیرد لیكن این اكثریت، اكثریت عالم‏ترین و با تقواترین افراد است و نه اكثریت عددى، چنان كه در آیاتى چند «1» اكثریت مطلق و بدون شرط را محكوم كرده است. چنان كه اگر یك نفر معصوم رأیى دهد و تمام جهانیان با او اختلاف كنند، تنها مبنا، رأى آن معصوم است. و در علماء و متقیان دیگر نیز همین مبنا رعایت مى‏شد.

اصولًا و به ویژه در امور اجتماعى- چه فقهى و چه سیاسى- مشورت با ناشایستگان هر گز درست نیست بلكه مشورت‏ها مى‏بایست با شایستگان و صالحان مرتبط با مطلب مورد شور باشد. براى مثال درانتخاب مرجع تقلید، تنها این فقیهان عادلند كه رأى اكثرشان مطاع است و نه اكثر مردم. در مجلس شوراى اسلامى نیز كسانى مى‏توانند نماینده باشند كه رأى دهندگان به آنان دانشى و بینشى ممتاز داشته باشند و نه صرفاً افرادى كه اكثریت عددى را به خود اختصاص داده‏اند.

براى مثال در تعیین وزرا، آگاهان و دانیان به وظیفه و شغل آن فرد وزیر و سیاست‏مداران بر مبناى ایمان بایستى رأى دهند مثلًا در تعیین وزیر بهداشت هرگز رأى اكثریت مطلق- تا چه رسد رأى یك یا چند نفر- كافى نیست كه مثلًا پرستاران و دانشجویان پزشكى به اضافه دیگر نادانان و ناشایستگان این امر اگر رأى دهند این جا اكثریت هرگز متبع نیست. بلكه اكثریت آراء پزشكان و سپس پرستاران و دانشجویان پزشكى فقط معیار است و بس. اصولًا در هر شورى اكثریت علم و تقوا دانش و بینش و كاردانى معیار است گرچه این افراد از نظر تعداد قلیل باشند و طرف مقابل آنها داراى اكثریت عددى.

______________________________

 (1)

. 187: 7، 243: 2، 17: 11، 37: 6، 111: 6، 36: 10، 106: 12، 102: 7، 87: 43، 89: 17، 116: 6، 102: 7

منبع : ترجمان فرقان آیت الله صادقی تهرانی




طبقه بندی: نکات جالب و خواندنی از قران، 
برچسب ها: منبع : ترجمان فرقان آیت الله صادقی تهرانی،  
[ 1391/09/17 ] [ 08:59 ق.ظ ] [ قرانیون ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

قال رسول الله صل الله علیه و آله و سلّم : بدأ الإسلام غریبا و سیعود غریباً فطوبی للغرباء
پیامبر خدا فرمود : اسلام (نهضت خود را) غریبانه آغاز کرد و به زودی غریب می شود پس خوشا به حال غریبان (که در حول محور قرآن در میان مردمان تنها هستند)
در این زمان که قران توسط دشمنان و مسلمانان جاهل به مهجوریت خود ادامه می دهد وظیفه ی عمومی است که مطالب نا گفته آن را با یاری خدای حکیم با تلاش بی وقفه انتشار دهیم و یک انقلاب عظیم قرآنی ایجاد کنیم.
نویسندگان
نظر سنجی
نظرتان درباره ی این وبلاگ چیست؟




آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :