تبلیغات
حکیم الهی

حکیم الهی
بزرگترین مرجع دانلود آثار آیت الله العظمی محمد صادقی تهرانی 

1284621037-loo3-13.jpg

چگونگی آفرینش آسمان و زمین و اثبات اشتباه بودن نظر بسیاری از دانشمندان که زمین را جرقه ای از خورشید میدانند بر مبنای قران کریم

قُلْ أَئِنَّكُمْ لَتَكْفُرُونَ بِالَّذِی خَلَقَ الْأَرْضَ فِی یَوْمَیْنِ وَتَجْعَلُونَ لَهُ أَنْدَادًا ۚ ذَٰلِكَ رَبُّ الْعَالَمِینَ

بگو: «آیا (این) شمایید، که بی‌گمان به آن کسی که زمین را در دو روز [:زمان] آفرید، همی کفر می‌ورزید و برای او همتایانی قرار می‌دهید؟ این (بزرگ)، پروردگار جهانیان است‌.»[41:9

--------------------------------------------------------------------------------

وَجَعَلَ فِیهَا رَوَاسِیَ مِنْ فَوْقِهَا وَبَارَكَ فِیهَا وَقَدَّرَ فِیهَا أَقْوَاتَهَا فِی أَرْبَعَةِ أَیَّامٍ سَوَاءً لِلسَّائِلِینَ

و در (سفینه‌ی) زمین، از فراز آن (لنگر آسا) کوه‌ها(یی همچون میخ در بن زمین) و در آن برکتی فراوان پدید آورد و خوراکی‌های آن را در چهار روز [:زمان] (دیگر) اندازه‌گیری کرد (که) برای خواهندگان (به گونه‌ای) برابر (با یکدیگر و با نیازشان) است.[41:10

--------------------------------------------------------------------------------

ثُمَّ اسْتَوَىٰ إِلَى السَّمَاءِ وَهِیَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ ائْتِیَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَیْنَا طَائِعِینَ

سپس آهنگ (آفرینش) آسمان کرد، در حالی که بخاری (گازین) بود. پس به آن و به زمین (با سخنی تکوینی) فرمود: «خواه یا ناخواه بیایید.» آن دو گفتند: «فرمان‌پذیر آمدیم.»[41:11

--------------------------------------------------------------------------------

فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِی یَوْمَیْنِ وَأَوْحَىٰ فِی كُلِّ سَمَاءٍ أَمْرَهَا ۚ وَزَیَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْیَا بِمَصَابِیحَ وَحِفْظًا ۚ ذَٰلِكَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ

پس آنها را (به صورت) هفت آسمان، در دو روز [:زمان] مقرّر داشت و در هر آسمان کار (مربوط به) آن را وحی فرمود. و آسمان نزدیکتر را به چراغ‌هایی (از ستارگان) بیاراستیم و (نیز) برای نگهبانی (از دزدان آسمانی). این است اندازه‌گیری آن عزیز بسیار دانا.[41:12)

در این آیات چهارگانه خدا زمانهاى آفرینش زمین و آسمان را تعیین فرموده كه خود تبیین كننده آیات آفرینش كلّى است در شش زمان. زیرا «یوم» در این آیات و نظایر آن به معنى مطلق زمان است و نه بیست و چهار ساعت و مانند آن.

زیرا پیش از آفرینش جهان هرگز چیزى همچون زمان و غیر آن وجود نداشته است.

براى مثال آیه مباركه" كل یوم هو فى شأن" به هر واحدى از زمان اشاره مىكند كه واحد نخستین آن مىباشد و چنانكه ما آشنایى هرگز به ماده نخستین جهان نداریم و نخواهیم داشت زمان هم كه نتیجه حركات ماده است، نخستین مرحلهاش براى كسى معلوم نیست. مثلًا زمان اتمى كه الكترون به دور خورشید پروتونىاش مىگردد، بر حسب آنچه تاكنون دانستهایم، سالش 150000 ثانیه است تا چه رسد به یوم قیامت كه هرگز پایانى هم ندارد و نیز ایام نجومى جهانى یك روزش 43200 سال ماست. در هر صورت این شش روز در آیاتش و چهار روز و دو روز در اینآیات، مقصود روزهاى ما نیست بلكه یوم و روز ربّانى است. اكنون ایام خلقت نه مانند ایّام ما تقریباً مانند یكدیگرند و نه یكسان با یكدیگر. بلكه این ایام با یكدیگر نیز تفاوتهایى دارند. براى مثال ما مىگوئیم روز جوانى و روز پیرى كه این دو روز و دو زمان از نظر مدّت با یكدیگر متفاوتاند. پس آفرینش زمین در دو روز دلیل بر یكسان بودن دو روز نیست بلكه مقصود دو مرحله است كه هر دو مرحله نیز اصلىاند. همچنین كارهایى كه در چهار روز (پس از این دو روز) بر روى زمین انجام گرفته نیز، چهار مرحله مقصود است كه علم جهانشناسى و زمینشناسى تا اندازهاى بسیار اندك از آن دو مرحله و این چهار مرحله آگاهى یافته است. بنابراین آفرینش آسمان و زمینن تنها دو روز ازاین شش روز را به خود اختصاص داده است، پس در هر صورت آفرینش زمین از ماده نخستین پیش از افرینش آسمانها معرفى شده است. بر این مبنا، بسیارى از نظرات دانشمندان مردود است. براى مثال نظریه و فریضه لاپلاس و بوفون كه بر این نظراند كه زمین جرقهاى از خورشید است. این نظریه بر این مبنا كه زمین در اصل آفرینش و تكاملش، مراحلى چند پیش از خورشید آفریده شده است. خورشید كه بخش ناچیزى از میلیاردها ستارگانى آسمان است، پس از آفرینش دو بعدى زمین بوجود آمده است، ردّ مىشود.

درست است كه بر مبناى آیه" و الارض بعد ذلك دحاها" دوران منظم زمین پس از خلقت آسمانها و ستارگان مىباشد، ولى این منافات با آفرینش اصل زمین و آبادانى در آن ندارد، كه گردش منظم زمین پس از آفرینش آسمانها و ستارگان بوده است.

آیه 10-در این آیه" و هى دخان" آسمان را پس از زمین به عنوان دودى معرفى كرده و این دود، دود عادى نیست؛ بلكه گازى است برخواسته از ماده نخستین جهان و در آیه دوازدهم آفرینش آسمانهاى هفتگانه را از این گاز در دو یوم معرفى كرده، كه در هر آسمانى كار ویژهاى را وحى فرموده و این خود اشارهاى است به این كه مكلفان در انحصار این زمین نیستند بلكه در آسمانها نیز- چنانكه در این آیه آمده) مكلفانى وجود دارند. تا این جا چهار یوم از براى آفرینش زمین و آسمانها مقرر شده و دو یوم دیگر مربوط به تتمه آیه دوازدهم است كه" و زینّا الدنیا بمصابیح" یعنى ستارگان را كه در آسمان نخستین (نزدیكترینن آسمان به زمین) مىباشند، در دو یوم دیگر آفرید كه در جمع همان شش یوم است كه در آیات مربوطهاش آمده است.

منبع : ترجمان فرقان آیت الله صادقی تهرانی




طبقه بندی: نکات جالب و خواندنی از قران، 
برچسب ها: ترجمان فرقان آیت الله صادقی تهرانی،  
[ 1391/09/17 ] [ 09:48 ق.ظ ] [ قرانیون ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

قال رسول الله صل الله علیه و آله و سلّم : بدأ الإسلام غریبا و سیعود غریباً فطوبی للغرباء
پیامبر خدا فرمود : اسلام (نهضت خود را) غریبانه آغاز کرد و به زودی غریب می شود پس خوشا به حال غریبان (که در حول محور قرآن در میان مردمان تنها هستند)
در این زمان که قران توسط دشمنان و مسلمانان جاهل به مهجوریت خود ادامه می دهد وظیفه ی عمومی است که مطالب نا گفته آن را با یاری خدای حکیم با تلاش بی وقفه انتشار دهیم و یک انقلاب عظیم قرآنی ایجاد کنیم.
نویسندگان
نظر سنجی
نظرتان درباره ی این وبلاگ چیست؟




آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :