تبلیغات
حکیم الهی

حکیم الهی
بزرگترین مرجع دانلود آثار آیت الله العظمی محمد صادقی تهرانی 

مقاله پاسخ به غالی (زیاده گو در مورد اهل بیت) از حجت الاسلام نورانی

مقاله ای که مشاهده می نمایید ، نوشته حجت الاسلام نورانی در پاسخ به جزوه ای است که عنوان آن در سایت  Aelaa.net قرار داده شدهو با تیراژ بالایی هم پخش گردیده است. این جزوه و نویسنده آن که از غلاة به شمار می آید با پخش این چنین متونی به تفکر اسلامی و قرآنی آسیب بسیاری می رسانند ، لذا تصمیم به پاسخ به آن گرفته شد. 

مقاله پاسخ به غالی (غلو کننده در مورد چیزی) از حجت الاسلام نورانی

«بسم الله والحمدللّٰه و الصّلاة علی رسول الله و علی آله أفضل خلق الله الی یوم لقاء الله»

امّا بعد بر اساس آیه­ی مبارکه­ی {وابتغوا الیه الوسیلة} به وسیله­ی اهل بیت نبوّت  از خدای متعال درخواست می­کنم توفیق بندگی خالصانه را به بنده و همه­ی بندگانش عطا فرماید.


با دقت نظر ىر جزوه زیارت كامله ، که عنوان آن در سایت Aelaa.net موجود است معلوم می­شود  که آقای عبدالله علوی فاطمی، در جمع آن زیارت بر اساس نُسخ مصباح الزائر و مزار کبیر و بحارالانوار، تلاش نموده­اندامّا نکته­ی حائز اهمیت این است که صِرف جمع چند روایت یا بررسی سند روایت، فارغ از درایت در متن روایت، موجب صحّت آن روایت از دیدگاه کتاب و سنت نیست زیرا بر مبنای آیاتی از قرآن مبین و حدود چهل حدیث از معصومان ، همه­ی مؤمنان به وجوب کفایی، مأمور به عرضه­ی روایات بر قرآن شده­اند تا صحیح از ناصحیح شناخته شود. 

از جمله­ی آیات در این زمینه، آیه­ی مبارکه­ی: {و ما اختلفتم فیه من شیءٍ فحکمه إلی الله} (الشوریٰ/ 10) و از جمله­ی احادیث، حدیث مهمّ رسول الله در حجة الوداع در سرزمین «مُنیٰ» می­باشد که فرمود: «ایّها النّاس ما جاءکم عنّی فوافق کتاب الله فأنا قلته و ما جاءکم یخالف القرآن فلم أقله»[1] ای مردم؛ آنچه از – طرف- من، - برای- شما آمد که موافق کتاب خدا بود من آن را گفته­ام و آنچه [از احادیث] به شما رسید که مخالف قرآن بود من آنرا نگفته­ام.

و به فرموده­ی مولانا الامام امیرالمؤمنین علی «علیه ازکی صلوات المصلین»«علیکم بالدرایات لا بالروایات»[2] و نیز امام ابوالحسن الرضا  نقلاً عن الرسول الاکرم | فرموده­اند: «کونوا دراة و لا تکونوا رواة حدیث تعرفون فقهه خیرٌ من ألف تروونه»[3].

بنابراین ما به اَمرِ ثِقْلَین این جزوه را بر کتاب الله تعالی عرضه می­نماییم. و قبل از عرضه ؛ این نکته را متذکر می­شویم که با بررسی دقیق رجالی، برخی از روات زیارت «آل یٰس » توثیق نشده و برخی هم مجهولند و به اصطلاح فحول رجالیون، این روایت از نظر سند ضعیف است.

ولی راه بهتر را استاذنا الاعلم الاتقی آیة الله العظمی صادقی تهرانی «نوّر الله مضجعه» تأکید نموده­اند که: اگر روایتی، مخالف قرآن نباشد و صرفاً علمای امامیه آن را نقل کرده باشند و معارضی روایی هم نداشته باشد متن آن را می­پذیریم.

 ابتدا در حاشیه­ی صفحه­ی اول جزوه فوق الذکر با خط کوفی به رنگ سبز که به زحمت خوانده می­شود درباره­ی مولای ما، ولی امر مسلمین جهان حضرت امام ابوالقاسم محمّد المهدی ، صفاتی نوشته شده که برخی از آنها بی­معنا و یا بی­تردید مخالف قرآن است. از باب مثال در حاشیه­ی صفحه­ی اول، این اوصاف به آن حضرت نسبت داده شده: 1. حق الله، 2. تجلی الذات، 3. ظهور الصفات، 4. منبعَ الافعال، 5. ربّ الارضین، 6. ملکوت السماوات، 7. مَن مِنه الوجود؛ و نیز در حاشیه­ی صفحه­ی دوم آمده: 8. کعبة الباطن، 9. باطن القبلة.

آنچه بی­معناست درباره­ی وجود مقدّس آن حضرت، عبارت است از: حق الله، کعبة الباطن و باطن القبلة! زیرا اثری از این تعابیر در کتاب و سنت دیده نمی­شود.

البته نکته­ی روشن در این گزاره است که اگر کسی درباره­ی ولایت امام معصوم × فرمان الهی را نپذیرد؛ «حق الله» که پذیرش امر الهی است بر ذمّه­ی اوست و چون قبول ولایت در او به مرحله­ی عمل نرسیده باید در برزخ و قیامت به خاطر نپذیرفتن این امر، پاسخگو باشد که در صورت عناد وی نسبت به ولایت معصوم حتماً او مشمول عذاب اخروی خواهد بود.

و برخی از آنچه در حاشیه­ی جزوه ادعا شده مانند «تجلی الذات» قطعاً درباره­ی ذات اقدس الهی محال است و ظهور الصفات بعضاً آن هم در جنبه­ی امکان ظهور صفت در مخلوق بإذن الله سبحانه درست است اما از جهت ظهور صفات خاص الهی مانند ازلیّت، قیومیّت، توحید احدیّت و واحدیّت و چندین صفت دیگر، بی‌تردید ادعا، بلکه تفوّه آن نسبت به مخلوق، باطل است.

ولی از جهت صفت خلق که صفت فعل است آن حضرت در محدوده­ای خاص، باذن الله، مظهر صفات فعلی حق سبحانه و تعالیٰ می­باشد مانند شفاء باذن الله تعالی که حضرت عیسی × نیز با مقامی پایین­تر از حضرت حجت مقارن با اراده­ی الهی آن را انجام می­داد.

و نیز صفت «منبعَ الأفعال» در انحصار خدای متعال است چون همه­ی افعال از اراده­ی حق تعالی ناشی است. در حقیقت هیچ فعل اختیاری یا غیر اختیاری از موجودات زنده­ی جهان صادر نمی­شود مگر آنکه تمام مقدّمات تکوینی آن فعل، از جانب خداست یعنی تا اراده­ی الهی نباشد اثری از فعل اختیاری مکلّف، بروز نمی­کند. منتها در گناه، اراده­ی تشریعی خدا بر آن تعلّق نمی­گیرد.

و همچنین وصف «ملکوت السماوات» درباره­ی آن حضرت صحیح نیست چون ملکوت (باطن) یا حقیقت هر مخلوقی، فقر ذاتی اوست.

البتّه درست است که پیامبر اکرم | فرموده­اند: «الفقرُ فخری»[4] و رسول الله | اسوه­ی حضرت حجّت × می­باشند ولی ملکوت السماوات که حقیقت و باطن آسمانهاست و فقر محض است مربوط به تمام اجزاء آسمانهاست و حضرت مهدی ، افتقار ذاتی آسمانها نیستند.

و نیز نسبت «مَن مِنه الوجود» درباره­ی حضرت مهدی درست نیست چون وجود مخلوقات از اراده­ی الهی نشأت  می­گیرد کما قال الله سبحانه و تعالی: {هل من خالق غیر الله} (الفاطر/ 3)، {... ام جعلوا للّه شرکآء خلقوا کخلقه فتشابه الخلق علیهم قل الله خالق کلّ شیءٍ ...} (الرعد/ 6)

و بالاخره نسبت دادن صفت «ربّ الارضین» به آن حضرت، مخالف با {رب العالمین} در سوره­ی حمد و آیات متعددی از قرآن است که رب السمٰوات و الارض را تنها خدای سبحان می­داند و بس. کما قال الله تعالی نقلاً عن موسی بن عمران فی القرآن: {ربّنا الّذی اعطیٰ کلّ شیءٍ خلقه ثمّ هدیٰ} (طه/ 50)

و همچنین یقول العلامة المجلسی & عن الفقیه بسنده الصحیح عن معروف عن احدهما یعنی ابا جعفر و أبا عبدالله ‘ قال: قل فی قنوت الوتر: «لا اله الا الله ...» الی ان قال «سبحان الله رب الارضین ...»[5] ثم یقول کمثله فی [88/ 208]: و قل فی قنوتک بعد فراغک من القراءة قبل الرکوع: «اللّهم انت الله لا اله الا انت الحلیم الکریم لا اله الا انت العلی العظیم، سبحانک رب السموات السبع و رب الارضین السّبع ...».

البته در باب نفی غلوّ فی النبیّ | و الائمة و ادّعای ربوبیت معصومان از سوی غُلاة؛ بیش از 90 حدیث صحیح، صریحاً مخالفت رسول الله | و ائمه­ی اهل البیت با امثال این ادعاها را اعلام می­کند از آن جمله: فی بحارالانوار [25/ 286] ح 40- رجال الکَشی باسناده المُعَنعن عن أبان بن عثمان قال سمعت أباعبدالله یقول: «لعن الله عبدالله بن سبا انه ادعی الربوبیة فی امیرالمؤمنین، و کان والله امیرالمؤمنین عبداً للّه طائعاً الویل لمن کذب علینا و ان قوماً یقولون فینا ما لا نقوله فی انفسنا نبرأ الی الله منهم نبرأ الی الله منهم».

و اما در صفحه­ی سوم که متن جزوه از آنجا شروع می­شود این جمله درباره­ی حضرت مهدی ادّعا شده: «و لذا آگاهی و شناخت او به هر چیز، مانند سریان وجود در اجزای هر موجود است»!

جمله­ی مذکور برخلاف آیات ذیل است:

{إنّ الله عنده علم الساعة و یُنزّل الغیث و یعلم ما فی الارحام و ما تدری نفسٌ ماذا تکسب غداً و ما تدری نفسٌ بأی أرض تَموت إنّ الله علیمٌ خبیرٌ} (لقمان/ 34)؛

{و لو کنت اعلم الغیب لاستکثرت من الخیر و ما مسّنی السّوء} (الاعراف/ 188)؛

{قال علمها عند ربّی فی کتاب لا یضلّ ربّی و لا یَنسی} (طه/ 52)؛

{یسئلک الناس عن الساعة قل انما علمها عندالله} (الاحزاب/ 63)؛

{قل لا اقول لکم عندی خزائن الله و لا اعلم الغیب} (الانعام/ 50)؛

{و عنده مفاتح الغیب لا یعلمها الا هو} (الانعام/ 59)؛

{أنّ الله قد أحاط بکل شی علماً} (الطّلاق/ 12)؛ {و کان الله بکل شیء محیطاً} (النّساء/ 126)؛

{الا إنّه بکل شیءٍ محیط} (فصّلت/ 54).

البته خدای متعال به مقداری که صلاح می­داند بخشی خاص از علم غیب را در اختیار معصومان قرار         می­دهد چنانکه در آیه­ی 27 سورة الجنّ آمده است: {عالم الغیب فلا یُظهر علی غیبه أحداً * الا من ارتضی من رسول ...} . سپس تا هنگام شروع زیارت هم ایراداتی در جزوه وجود دارد که فعلاً به بررسی اصل زیارت از  صفحه­ی 40 به بعد می­پردازیم:

1. عبارت «أنتم خَزَنَتُه» اگر به معنای استغراق در نظر گرفته شود مخالف با آیه­ی 50 از سوره­ی انعام است که گذشت ولی اگر مقصود از آن، خَزَنه در محدوده­ی علم وحیانی و اثبات رسالت و امامت با معجزه باذن الله تعالی باشد صحیح است.

2. عبارت «انتم الاول و الآخر» فقط باید به معنای اوّل مقامی در خلائق و آخر زمانی در هُداة معصومِ الهی، اراده شود و در غیر این صورت مخالف است با آیه­ی {هو الاول و الآخر و الظاهر و الباطن و هو بکل شیءٍ علیم} (الحدید/ 3)

3. در ص 48 جمله­ی «والقضاء المثبت ما استأثرتْ به مشیّتکم» مخالف است با آیه­ی: {و ما تشائون الّا أن یشاء الله ربّ العالمین} (التکویر/ 29)

4. و سپس جمله­ی «و الممحوّ ما لا استأثرتْ به سنّتکم» مخالف است با آیه­ی {یمحوا الله ما یشاء و یثبت و عنده امّ الکتاب} (الرّعد/ 39)

5. و نیز در ص 50 جمله­ی «اللهم إنّی اسئلک باسمک الذی خلقته من کلّک» صحیح نیست زیرا خدای متعال جزء ندارد تا کل داشته باشد {لیس کمثله شیء} (الشّوریٰ/ 11)

بنابراین در مجموع با درایت قرآنی، این نتیجه مشهود است که متأسّفانه نویسنده­ی جزوه از غُلاة می­باشد و بجز اشکالاتی که ذکر شد بقیه­ی متن زیارت، ظاهراً مخالفتی با کتاب الله تعالی ندارد. بلکه از مضامین اعلای عرفانی برخوردار است که برای تقرب الی الله، وسیله ای نیکوست. و در هر زمان که قلب، اقبال داشته باشد خواندن آن توصیه می­شود. 

البته اگر فرصتی بود کاملاً متن جزوه را بررسی می­نماییم. والسلام علی عبادالله الصالحین

پنج­شنبه: 8 ربیع الثانی/ 1433 هجری قمری

سالروز میلاد امام حسن عسکری علیه­السّلام

مطابق با 11/12/1390 هـ .ش. قم- محسن نورانی



[1]. بحارالانوار: ج 2، باب 29، ح 39.

[2]. بحارالانوار، ج 2، ص 160.

[3]. مسند الامام الرّضا ج 1، باب العلم، ص 8.

[4]. بحارالانوار، ج 69، ص 30.

[5]. بحارالانوار: (الطبعة البیروتیة): (ج 84، ص 268)، ح 66.





طبقه بندی: اعتقادات، 
برچسب ها: غلو، غالی، اهل بیت،  
[ 1391/01/15 ] [ 06:10 ب.ظ ] [ قرانیون ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

قال رسول الله صل الله علیه و آله و سلّم : بدأ الإسلام غریبا و سیعود غریباً فطوبی للغرباء
پیامبر خدا فرمود : اسلام (نهضت خود را) غریبانه آغاز کرد و به زودی غریب می شود پس خوشا به حال غریبان (که در حول محور قرآن در میان مردمان تنها هستند)
در این زمان که قران توسط دشمنان و مسلمانان جاهل به مهجوریت خود ادامه می دهد وظیفه ی عمومی است که مطالب نا گفته آن را با یاری خدای حکیم با تلاش بی وقفه انتشار دهیم و یک انقلاب عظیم قرآنی ایجاد کنیم.
نویسندگان
نظر سنجی
نظرتان درباره ی این وبلاگ چیست؟




آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :