تبلیغات
حکیم الهی

حکیم الهی
بزرگترین مرجع دانلود آثار آیت الله العظمی محمد صادقی تهرانی 

7844_301.jpg


آیا ایمان بالاتر است یا اسلام؟

قالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا ۖ قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَلَٰكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا یَدْخُلِ الْإِیمَانُ فِی قُلُوبِكُمْ ۖ وَإِنْ تُطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَا یَلِتْكُمْ مِنْ أَعْمَالِكُمْ شَیْئًا ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ (حجرات :14)

بادیه‌نشینان گفتند: «ایمان آوردیم‌.» بگو: «ایمان نیاوردید. لیکن بگویید اسلام آوردیم.‌» و هنوز در دل‌هایتان ایمان داخل نشده است و اگر خدا و پیامبر او را فرمان برید، او از (ارزش) کرده‌هایتان چیزی کم نمی‌کند. همواره خدا بسی پوشنده‌ی رحمتگر بر ویژگان است.

«اعراب» تنها به معنى عرب زبانها تنها نیست، بلكه كلًا كسانى كه دور از شناختها و تمدنهاى انسانى و ایمانى هستند مى‏باشند، چه عرب زبان باشند و یا نه، چه شهرى باشند یا دهاتى و یا بیابانى و كوهستانى، اصل در این میان دور بودن از این فضائل انسانى و ایمانى است، و لفظ «اعراب» مانند «اعراب» آشكار بودن و بدون سر پناه بودن آنان است، كه بیابانى‏ها نوعاً اینگونه‏اند، و نوعاً از این امتیازات دورند، روى این اصل اگر شهرهایى بسى بزرگ و متمدن به تمدنهاى ظاهرى مانند مسكو، پاریس، لندن و واشنگتن از این امتیازات دورند، اینها هم در ضمن اعرابند، و اگر در روستایى كوچك ولى با معرفتى بزرگ باشند مانند حالت نخستین مدینه باشند، اینها هرگز اعراب بدین معنا نیستند.

در هر صورت این بى پناهان و بى‏سرپناهان كه تازه به زبان مسلمان شده بودند و منافق هم نبودند، مى‏گفتند ما ایمان آورده‏ایم، به آنان بگو كه تا این ایمان به دلهاتان وارد نگردد شما تنها اسلام آورده‏اید و نه ایمان، و چون در راه ایمانید و ظاهرساز و منافق هم نیستید، در بعد قصور از ایمان كه هنوز شناخت درونى برایتان حاصل نگشته، پاداش اعمالتان در پى پاداش مؤمنان است، و خدا نسبت به عدم ایمان كنونى‏تان كه از روى تقصیر نیست غفور و رحیم است.

لفظ اسلام یا ایمان هر كجا مطلق باشد تمامى مراحل زبانى، قلبى و عملى را شامل است حتى نسبت به منافقان، ولى هنگامى كه اسلام پیش از ایمان قرار گیرد مانند آیه مورد بحث، اسلام همان زبانى است و ایمان مربوط به قلب است كه نتیجه‏اش نیز عمل است.

اسلام داراى دو بعد است كه میانگینش ایمان مى‏باشد، اسلام قبل از ایمان كه‏ همان زبانى است و اسلام بعد از ایمان كه فراتر از ایمان است بدین معنى كه كل ادراكات درونى و حواس برونى در برابر پروردگار تسلیم هستند، آیاتى هم بر مثلث این جریان دلالت دارند، كه پس از این آیه مورد بحث مى‏باشد مانند آیه (37: 103) كه اسلام ابراهیم و اسماعیل را در جریان ذبح اسماعیل به میان آورده و آیات دیگرى هم كه اسلام رسولان و حتى اسلام رسول آخرین را تبیین نموده است كه" قل انى امرت ان اكون اول من اسلم" (8: 14)

منبع : ترجمان فرقان آیت الله صادقی تهرانی

 




طبقه بندی: نکات جالب و خواندنی از قران، 
برچسب ها: آیا ایمان بالاتر است یا اسلام؟، اسلام داراى دو بعد است كه میانگینش ایمان مى‏باشد، اسلام قبل از ایمان كه‏ همان زبانى است و اسلام بعد از ایمان كه فراتر از ایمان است بدین معنى كه كل ادراكات درونى و حواس برونى در برابر پروردگار تسلیم هستند، آیاتى هم بر مثلث این جریان دلالت دارند، كه پس از این آیه مورد بحث مى‏باشد مانند آیه (37: 103) كه اسلام ابراهیم و اسماعیل را در جریان ذبح اسماعیل به میان آورده و آیات دیگرى هم كه اسلام رسولان و حتى اسلام رسول آخرین را تبیین نموده است كه" قل انى امرت ان اكون اول من اسلم" (8: 14) منبع : ترجمان فرقان آیت الله صادقی تهرانی،  
[ 1391/10/7 ] [ 11:40 ق.ظ ] [ قرانیون ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

قال رسول الله صل الله علیه و آله و سلّم : بدأ الإسلام غریبا و سیعود غریباً فطوبی للغرباء
پیامبر خدا فرمود : اسلام (نهضت خود را) غریبانه آغاز کرد و به زودی غریب می شود پس خوشا به حال غریبان (که در حول محور قرآن در میان مردمان تنها هستند)
در این زمان که قران توسط دشمنان و مسلمانان جاهل به مهجوریت خود ادامه می دهد وظیفه ی عمومی است که مطالب نا گفته آن را با یاری خدای حکیم با تلاش بی وقفه انتشار دهیم و یک انقلاب عظیم قرآنی ایجاد کنیم.
نویسندگان
نظر سنجی
نظرتان درباره ی این وبلاگ چیست؟




آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :