تبلیغات
حکیم الهی

حکیم الهی
بزرگترین مرجع دانلود آثار آیت الله العظمی محمد صادقی تهرانی 

7844_301.jpg


نکاتی اخلاقی از سوره ی حجرات (غیبت)

وَلَا یَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا ۚ أَیُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ یَأْكُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ... (حجرات :12)

(و) بعضی از شما از بعضی دیگر غیبت نکند. آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر (مؤمن) مرده‌اش را بخورد؟ پس از آن بسی بدتان می‌آید

" ولایغتب بعضكم بعضاً" اغتیاب اینجا بدین معنى است كه در پنهانى از كسانیكه كارهایى ناشایست كرده‏اند عیوبشان را نزد دیگران بازگو كنیم، كه این هم آنان را در صورتى كه بفهمند آزار مى‏دهد و هم اعمال ناشایسته را نزد كسانى كه این غیبت را مى‏شنوند آسان و راهوار مى‏كند.

غیبت و به تعبیر صحیحتر اغتیاب كه افتعال است و به معناى كوشش و كاوش در بازگوئى عیوب دیگران است، روى همین دو مبنا حرام است، حتى نسبت به غیر مؤمنان و غیر مكلفان كه طبعاً آزار مى‏شوند گرچه از مصادیق ویژه غیبت نیست كه‏ اینجا محور بحث در آیه" بعضكم بعضاً" است كه" الذین آمنوا" نسبت به یكدیگر هرگز نباید غیبت كنند، و این ایمان- كه شامل ضعیف‏ترین و قویترین و حد وسط ایمان است- اصولًا غیبت از مؤمن را چه سنى باشد و چه شیعه حرام دانسته، و طبعاً لفظ مؤمن شامل منافق نیست، كه بد گوئى نسبت به غیر مؤمن گرچه احیاناً حرام باشد ولى محكوم به حكم غیبت نیست، مؤمن در اینجا چنانكه گفتیم شامل تمام مراتب ایمان است، چنانكه در جاى‏جاى قرآن خطاب ایمان كلى است، مثلًا در آیه (9: 11) «اگر مشركان توبه كنند و موحد شوند نماز بپا دارند و زكاة بدهند، اینان برادران دینى شمایند» و مى‏بینیم كه اینجا بحث ولایت و غیر ولایت در كار نیست، بلكه فقط در نقطه نخستین توحید است و نقطه دومین آن نماز و زكات.

در غیبت استثنائاتى هم وجو دارد مانند: مشورت، نهى از منكر و ... كه مصلحت مهمتر بر مصلحت مهم ترجیح مى‏یابد، كه یا به عنوان جواز و با استحباب و یا وجوب است، و از جمله آیه (4: 148) كه: خدا هرگز دوست ندارد كه شما بلند گوى بدى‏هاى دیگران باشید مگر در مورد مظلومیت خودتان یا و دیگران و یا مهمتر از همه مظلومیت اسلام، كه در این مثلث براى دفاع از حق و برطرف كردن ظلم و رسوا كردن ظالم جایز و یا واجب مى‏باشد، البته اینجا هم در صورتى است كه این غیبت موجب جرأت دیگران نسبت به ظلم نباشد، چنانكه در این آیه و آیات مربوطه در جاى‏جاى قرآن بحث شده. و چون غیبت‏هاى حرام ظلم است هرگز با استغفار تنها و توبه قابل بخشایش‏ نیست، چنانكه در مانند آیه (5: 39) توبه بعد از ظلم را به شرط اصلاح پذیرفته دانسته، روى این اصل اگر شخص مورد غیبت ببخشاید این غیبت قابل بخشش است وگرنه بخشوده نیست، آرى اگر راهى از براى دستیابى به این بخشایش نیست، كه اگر به طرف بازگو گردد بازتابى بدتر دارد، و یا دستیابى به او غیرممكن است، در این موارد بجاى پوزش از او بایستى با استغفار واقعى براى او دعاها و خیراتى انجام داد.

منبع : ترجمان فرقان آیت الله صادقی تهرانی




طبقه بندی: نکات جالب و خواندنی از قران، 
[ 1391/10/7 ] [ 10:35 ق.ظ ] [ قرانیون ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

قال رسول الله صل الله علیه و آله و سلّم : بدأ الإسلام غریبا و سیعود غریباً فطوبی للغرباء
پیامبر خدا فرمود : اسلام (نهضت خود را) غریبانه آغاز کرد و به زودی غریب می شود پس خوشا به حال غریبان (که در حول محور قرآن در میان مردمان تنها هستند)
در این زمان که قران توسط دشمنان و مسلمانان جاهل به مهجوریت خود ادامه می دهد وظیفه ی عمومی است که مطالب نا گفته آن را با یاری خدای حکیم با تلاش بی وقفه انتشار دهیم و یک انقلاب عظیم قرآنی ایجاد کنیم.
نویسندگان
نظر سنجی
نظرتان درباره ی این وبلاگ چیست؟




آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :