تبلیغات
حکیم الهی

حکیم الهی
بزرگترین مرجع دانلود آثار آیت الله العظمی محمد صادقی تهرانی 


ه.jpg

نکاتی اخلاقی از سوره ی حجرات (گمان بد نسبت به دیگران)

یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِیرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ۖ وَلَا تَجَسَّسُوا... (حجرات :12)

ی هان ای کسانی که ایمان آوردید! از بسیاری گمان‌ها بپرهیزید که پاره‌ای از گمان‌ها بدفرجام است. و تجسس مکنید

اینجا نخست بسیارى از گمانهاى بد مورد نهى است كه اصولًا چند گونه‏اند:

1- گمان مستند، كه این خود علم است، كه شما بدانید به راى‏العین و یا گواهى عادلان فلانى چنین و چنان كرده است، این گمان علمى مورد امر به اجتناب نیست، گرچه در بعد دیگر ممنوع است، مانند برملا كردن گناهانى از دیگران بجز مواردى استثنایى. 2- گمانهاى بدى كه دلیل قاطع ندارد كه گمان نخست قلیلًا من الظن است، و گمان دوم كثیراً من الظن، اكنون در این مرحله كه كثرت هم دارد كل این گمانهاى زیاد ناپسند بایستى ترك شود، و در پاسخ اینكه این گمانهاى بسیار كلًا خلاف واقع نیست، پس چرا باید كلًا ترك شود" ان بعض الظن اثم" آمده، كه چون بعضى از این گمانهاى بد بسیار بر خلاف واقع است، روى این اصل اثم است، یعنى پیامدهاى ناشایسته‏اى دارد، و براى جلوگیرى از این پیامدهاى كم نسبت به برخى از این گمانهاى بد، بایستى كلًا این گمانهاى زیاد ترك شود، و این خود قاعده‏اى است اصولى كه در شبهه غیر محصوره در صورتى كه احیاناً ناروائى‏هایى در كار باشد بایستى كل موارد این شبهه ترك گردد، مثلًا اگر در میان مایعاتى بسیار بعضى از آنها حرام است بایستى كل آنها ترك شود یا اگر دزدى در میان كسانى بسیار قرار دارد كه گمان دزدى نسبت به همه اینان محقق است، این نسبت دزدى نسبت به همه ایشان در كل بایستى سلب شود، و بالاخره در كل سلبها و ایجابها اكثریت مظنون براى نگهبانى خطرات و پیامدهایى نسبت به سلب و ایجاب اقلیت در بین آن اكثریت بایستى ترك شود.

این درگمانهاى فعلى، سپس" و لا تجسسوا" تجسس و پیگیرى از معایب دیگران كلًا عیب و حرام است، و با روح ایمان سازگار نیست، زیرا مؤمنان نوعاً خالى از عیب نیستند، گرچه در ظاهرشان عیوبشان آشكار نیست، و اگر بنا شود مؤمنان از عیوب یكدیگر تجسس كنند، اجتماعشان خود اجتماعى كلًا معیوب است و این خود موجب گمانها و یقین‏هایى نسبت به ناشایستگى یكدیگر است، و بار روح اخوت و پیوند ایمانى منافات دارد.

آرى تجسس در دوران امر بین اهم و مهم،- آنهم با لطافت و اخلاق- گاهى راجح و احیاناً نیز واجب است، مانند كسانى كه مورد اتهاماتى بزرگند كه احیاناً قیامى علیه مصالح اسلامى را پنهان دارند، گرچه اینجا هم نمى‏شود به این گمان با آنان بد عمل كرد، ولى براى نگهبانى اجتماع مسلمین كه بسى مهمتر از نگهداشت فرد است، باید بگونه‏اى شایسته از خبایا و خفایاى او جستجو كرد، طبعاً جستجو كنندگان، شایستگان و شرعمدارانند كه براى حفظ مصلحت اجتماعى با كمال اخلاق و بردبارى براى نگهداشت مصالح اجتماعى از افرادى اینچنین، چنین و چنان مى‏كنند، كه این خود وزارت اطلاعات اسلامى است و نه وزرات افتضاحات كه نسبت به هر فكرى و هر عقیده و عملى تجسس شود، و زندگى را بكلى در كام مسلمانان تلخ كند، كه هر كس بر طبق میل این گروه ویژه مستبد خودخواه ناآگاه نبود، نسبت به او بایستى چنین و چنان شود، روى این اصل اطلاعات و تجسس از جریانهاى مؤمنان و حتى غیر مؤمنان گاه راجح یا واجب و در بسیارى مواقع هم حرام است.

منبع : ترجمان فرقان آیت الله صادقی تهرانی

 




طبقه بندی: نکات جالب و خواندنی از قران، 
[ 1391/10/7 ] [ 11:34 ق.ظ ] [ قرانیون ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

قال رسول الله صل الله علیه و آله و سلّم : بدأ الإسلام غریبا و سیعود غریباً فطوبی للغرباء
پیامبر خدا فرمود : اسلام (نهضت خود را) غریبانه آغاز کرد و به زودی غریب می شود پس خوشا به حال غریبان (که در حول محور قرآن در میان مردمان تنها هستند)
در این زمان که قران توسط دشمنان و مسلمانان جاهل به مهجوریت خود ادامه می دهد وظیفه ی عمومی است که مطالب نا گفته آن را با یاری خدای حکیم با تلاش بی وقفه انتشار دهیم و یک انقلاب عظیم قرآنی ایجاد کنیم.
نویسندگان
نظر سنجی
نظرتان درباره ی این وبلاگ چیست؟




آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :