تبلیغات
حکیم الهی

حکیم الهی
بزرگترین مرجع دانلود آثار آیت الله العظمی محمد صادقی تهرانی 

555.jpg 

در آیه ی زیر خطاب به پیامبر (ص) آمده است که بدان خدای جز الله نیست ، مگر پیامبر (ص) وحدانیت خدا را نمی دانسته است ؟؟ ودر آخر نیز مامور به استغفار شده اند مگر پیامبر (ص) گناهی داشته اند؟؟

فَاعْلَمْ أَنَّهُ‏ و لَآإِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اسْتَغْفِرْ لِذَ‏نبِكَ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنتِ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ مُتَقَلَّبَكُمْ وَمَثْوَئکمْ( محمد : 19)

پس بدان كه هیچ معبودى جز خدا نیست؛ و براى كار دنباله‏دار دشوار رسالتت (از شرّ كافران از خدا) پوششى بجوى، و براى مردان و زنان باایمان (نیز) پوشش بخواه، و خداست كه جابه‏جایى و پناهگاه و جایگاه شما را مى‏داند.

اینجا در امر «فاعْلَم» اگر تنها رسول خدا و یا با دیگران نیز مأموریت دارد كه با حقیقت كلمه توحید آشنا گردد جاى این پرسش است كه حضرتش پیش از رسالتش از آغاز درایتش بزرگترین موحد بوده تا چه رسد به زمان این رسالت كه بزرگترین رسالتهاى ربانى است. پس چگونه این مأموریت براى او و یا شامل اوست كه بداند خدایى جز خدا نیست؟ پاسخ این است كه علم و معرفت توحیدى را درجاتى است، و درست است كه حضرتش در بالاترین دانش و بینش و معرفت توحیدى است جزآنكه این جریان همچنان تا بى‏نهایت براى حضرتش تداوم دارد، چنانكه آیاتى از قبیل" فاعبد ربك حتى یأتیك الیقین" (15: 99) این حقیقت را تبیین مى‏كند، كه امر به عبادت و پرستش درباره حضرتش پایانى ندارد، زیرا خدا بى‏پایان است و معرفتش نیز داراى پایانى نیست، و روى این اصل در مثلث زمان دنیا و برزخ و آخرت- كه آخرتش هم پایانى ندارد- وى همچنان مأمور است به تداوم عبادت براى تداوام و مزید معرفت نیز براى عبادت كه با این دو بال عبادت و معرفت به‏ سوى شناخت بى‏نهایت خدا همچنان در پرواز است.

" و استغفر لذنبك و للمؤمنین و المؤمنات" اینجا طلب پوشش است از براى ذنب حضرتش و سپس براى مردان و زنان با ایمان، و ذنب- چنانكه در سوره فتح به تفصیل خواهد آمد- داراى دو معناست: بزرگترین خیرات و بدترین شرور و بدیها، و پیامبر بزرگوار كه تمامش همه گونه و در هر حال خیر است وهرگز گناهى نداشته تا براى پوشش آن از خدا درخواست كند. بلكه این خود ذنب عصمت و رسالت قرآنى است كه از نظر و تصمیم كافران عاقبتهاى وخیم دنیوى داشت، و پیامبر بزرگوار مأموریت دارد كه از خدا درخواست پوششى نسبت به این پیامدهاى خطرناك بكند و چنان هم شد. كه" انا فتحنا لك فتحاً مبینا لیغفر لك اللَّه ما تقدم من ذنبك و ما تأخر" با این پوشش ربانى به وسیله فتح مكه هم زیانها و مصیبتهاى گذشته در بوته فراموشى نهاده شد كه به معناى رفع است، و هم از پیامیدهاى آینده در اثر این فتح مبین به كلى جلوگیرى شد كه به معنى دفع است.

سپس براى حضرتش استغفارى دیگر است كه پوششى از حالت فعلى حضرتش با تداوم در عبودیت و معرفتش مى‏باشد كه هم تنزلى نكند و هم در حال ترقى باشد، چنانكه در" اهدنا الصراط المستقیم" درباره حضرتش گذشت، این در رابطه با ذنب حضرتش.

و اما" لِلمؤمنین و للمؤمنات"، اینجا براى مؤمنان ذنب تكرار شده و این خود دلیلى است بر اینكه غفران نسبت به آنان اعم است از گناه كه تمام مراحل ذنب و گناه را در بر دارد.

منبع : تفسیر ترجمان فرقان آیت الله محمد صادقی تهرانی




طبقه بندی: نکات جالب و خواندنی از قران، 
برچسب ها: در آیه ی زیر خطاب به پیامبر (ص) آمده است که بدان خدای جز الله نیست، مگر پیامبر (ص) وحدانیت خدا را نمی دانسته است ؟؟ ودر آخر نیز مامور به استغفار شده اند مگر پیامبر (ص) گناهی داشته اند؟؟، منبع : تفسیر ترجمان فرقان آیت الله محمد صادقی تهرانی،  
[ 1391/09/24 ] [ 09:39 ق.ظ ] [ قرانیون ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

قال رسول الله صل الله علیه و آله و سلّم : بدأ الإسلام غریبا و سیعود غریباً فطوبی للغرباء
پیامبر خدا فرمود : اسلام (نهضت خود را) غریبانه آغاز کرد و به زودی غریب می شود پس خوشا به حال غریبان (که در حول محور قرآن در میان مردمان تنها هستند)
در این زمان که قران توسط دشمنان و مسلمانان جاهل به مهجوریت خود ادامه می دهد وظیفه ی عمومی است که مطالب نا گفته آن را با یاری خدای حکیم با تلاش بی وقفه انتشار دهیم و یک انقلاب عظیم قرآنی ایجاد کنیم.
نویسندگان
نظر سنجی
نظرتان درباره ی این وبلاگ چیست؟




آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :