تبلیغات
حکیم الهی

حکیم الهی
بزرگترین مرجع دانلود آثار آیت الله العظمی محمد صادقی تهرانی 

217439_162079427186863_74

در برخی از آیات قران آمده است که ما بهترین اعمال مکلفین را پاداش می دهیم آیا این به این معناست که اعمال خوبشان پاداش ندارد و تنها بهترینش پاداش دارد؟؟

اولئک الَّذِینَ نَتَقَبَّلُ عَنْهُمْ أَحْسَنَ مَا عَمِلُوا وَ نَتَجَاوَزُ عَن سَیَاتِهِمْ فِى أَصْحبِ الْجَنَّةِ وَعْدَ الصّدْقِ الَّذِى كَانُوا یُوعَدُونَ (احقاف : 16)

اینانند كسانى‏كه در میان بهشتیان، بهترینِ آنچه را انجام داده‏اند از ایشان (به خوبى) خواهیم پذیرفت، و از گناهان كوچكشان در مى‏گذریم؛ وعده‏ى راستین را كه بدان وعده داده مى‏شده‏اند (انجام مى دهیم)

اینجا" ااحسن ما عملوا"- كه بهترین اعمال شایسته مؤمنان است- مورد قبول واقع شده، و آیا اعمال نیك فروترشان مورد قبول نیست؟ پاسخ این است كه نخست اعمال برتر و نیكوتر پس از مرحله انجام وظیفه شرعى قابل قبول است، یعنى مقام عمل را نزد خدا بالا مى‏برد، ولى اعمال فروترشان كه نقصانى در آنها وجود دارد تنها انجام وظیفه است بدین معنى كه مقامى بر آنها نمى‏افزاید و كم و كاستى هم در آنها ایجاد نمى‏كند؛ و مهمترش این است كه اصولًا زیباترین اعمال مؤمنان در انعكاسشان به روز رستاخیز و در ملكوتشان پاداش آنان است، و كل پادشهاشان بر مبناى نیك‏ترین اعمالشان مى‏باشد و نه دو گونه كه اعمال نیكوترشان نیكوتر و اعمال كمترشان كمتر باشد، و اعمال فروترشان، چنان كه اشاره شد، تنها مانع از عذابشان مى‏باشد، ولى پاداش نیكشان همان بر مبناى نیكترین اعمال است، و آیاتى مانند (9: 121) و (24: 38) و (29: 7) و (39: 35) و (46: 16) دلیل بر همین مطلب است كه پاداش نیكان به میزان نیكترین اعمالشان مى‏باشد، و این خود مقتضاى مزید رحمت ربانى است نسبت به این شایستگان، و اما معذبان و جهنمیان، آیا عذابشان نسبت به اعمال بد و بدترشان عمومیت دارد؟ پاسخ این است كه نخست به مقتضاى عموم آیه" و رحمتى وسعت كل شى" رحمت پروردگار شامل آنان نیز مى‏شود كه از جمله همین بخشش سیئات كوچكتر آنان است، و تنها به خاطر بزرگترین سیئاتشان عذاب مى‏شوند كه آیه خصوصى‏اش (41: 27) است" و لنجزینهم اسوءَ الذى كانوا یعملون" كه جزاى حتمى بدكاران تنها به بدترین اعمالشان است كه در نتیجه از اعمال ناپسند دیگرشان صرف نظر مى‏شود، البته به شرط آنكه ظلم نباشد، و اینكه بر حسب آیاتى چند كفار چنانكه بر ترك اصول معذّبند بر ترك فروع نیز چنانند باید گفت مقصود اصول و فروع بزرگ است. اما كوچكترهاشان مخصوصاً در فروع واجب یا حرام به دلیل این آیه و مانند آن مستثنى است.

در هر صورت آیه مورد بحث رحم ویژه پروردگار است نسبت به شایستگان در دو بُعد كه بعد دومش گدشت از گناهان كوچكشان مى‏باشد، و آیه (41: 27) درباره ناشیستگان است كه آنها هم اینگونه مورد رحمت پرودگار قررا مى‏گیرند كه واجبات و محرمات كوچكشان معفوّ است.

روى این اصل باید گفت كه خدا نه نسبت به اینان و نه آنان بر میزان عدل پاداش نمى‏دهد، بلكه بر میزان فضل و رحمت است، جز آنكه رحمتش نسبت به شایستگان بى‏نهایت و نسبت به دیگران محدود است به این حد كه با گذشتن از بعضى گناهانشان ستمى به شایستگان روا نشود، و روى این اصل سه بعد از ابعاد عذاب نسبت به معذبان منفى است: عذاب عادلانه، و مهمتر از این عذاب ظالمانه محدود و در آخر كار عذاب ظالمانه غیر محدود، ولى با كمال تأسف این جریان سومین مشهور است كه جهنمى‏هایى كه هرگز شایستگى بهشت ندارند عذابشان بى‏پایان است!

منبع : تفسیر ترجمان فرقان آیت الله محمد صادقی تهرانی




طبقه بندی: نکات جالب و خواندنی از قران، 
برچسب ها: در برخی از آیات قران آمده است که ما بهترین اعمال مکلفین را پاداش می دهیم آیا این به این معناست که اعمال خوبشان پاداش ندارد و تنها بهترینش پاداش دارد؟؟، منبع : تفسیر ترجمان فرقان آیت الله محمد صادقی تهرانی،  
[ 1391/09/24 ] [ 09:36 ق.ظ ] [ قرانیون ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

قال رسول الله صل الله علیه و آله و سلّم : بدأ الإسلام غریبا و سیعود غریباً فطوبی للغرباء
پیامبر خدا فرمود : اسلام (نهضت خود را) غریبانه آغاز کرد و به زودی غریب می شود پس خوشا به حال غریبان (که در حول محور قرآن در میان مردمان تنها هستند)
در این زمان که قران توسط دشمنان و مسلمانان جاهل به مهجوریت خود ادامه می دهد وظیفه ی عمومی است که مطالب نا گفته آن را با یاری خدای حکیم با تلاش بی وقفه انتشار دهیم و یک انقلاب عظیم قرآنی ایجاد کنیم.
نویسندگان
نظر سنجی
نظرتان درباره ی این وبلاگ چیست؟




آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :